این کمپین با محکوم کردن قاطع این حمله موشکی، خواهان انتقال فوری ساکنان کمپ لیبرتی از عراق به کشور ثالث میباشد. ما با اعتقادات شخصی و سیاسی انسانها کاری نداریم ولی نمیخواهیم که ساکنان لیبرتی هر بار اوضاع حکم میکند، مورد معامله قرار بگیرند و از جان آنها مایه گذاشته شود. ساکنان لیبرتی کالا نیستند، آزادیخواهانی هستند که در سودای آزادی مردمشان به این مسیر پا نهاده و اینک در عراق در زندانی بنام لیبرتی گرفتار آمده اند.

۱۳۹۲ خرداد ۲۴, جمعه

حنیف حیدرنژاد: مسئولیت کشتار مجاهدین خلق مستقر در عراق در کمپ لیبرتی با چه کسانی است؟





روز شنبه 15 ژوئن 2013 کمپ لیبرتی، محل اسکان مجاهدین خلق در عراق یک بار دیگر مورد تهاجم موشکی قرار گرفت و به دلیل تمرکز افکار عمومی جهانی بر روی"انتخابات" رژیم، این جنایت با کمترین توجه رسانه ها روبرو شد. بدون تردید نیروهای مهاجم، یا وابسته به رژیم جمهوری اسلامی هستند و یا از آن دستور می گیرند. بنا به اخبار منتشر شده از سوی سازمان مجاهدین خلق، در این حمله  که در روز روشن انجام شده است بيش از 40 موشک 107ميليمتری به داخل کمپ ليبرتی شلیک شده که بر اثر آن دو مجاهد خلق کشته و 40 تن مجروح شده اند.

پیشتر نیز در نهم فوریه 2013 کمپ لیبرتی مورد حمله موشکی مشابه ای قرار گرفته بود که بر اثر آن شش تن از مجاهدین کشته و 50 نفر دیگر زخمی شده بودند.
کشتار افراد سازمان مجاهدین خلق که از موقعیت پناهندگی تحت حمایت سازمان ملل قراردارند یک جنایت محسوب می شود و به شدت محکوم است و باید جلوی تکرار آن گرفته شود.

مسئولیت سیاسی ادامه کشتار مجاهدین ساکن در لیبرتی با چه کسانی است؟
چهارطرف در تضمین حفظ جان مجاهدین مستقر در کمپ لیبرتی در عراق مسئولیت سیاسی داشته و به همین دلیل نیز در آسیب رسیدن به جان این افراد مسئول بوده و باید پاسخگو باشند. این چهار طرف عبارتند از: دولت عراق، دولت آمریکا، سازمان ملل متحد و رهبری سازمان مجاهدین خلق

1-  دولت عراق: دولت عراق مسئولیت حفظ نظم و امنیت در کشور عراق را به عهده  دارد.  
از طرف دیگر مطابق يادداشت تفاهم امضاء شده بین مارتين كوبلر، نماینده سازمان ملل متحد با دولت عراق برای جابجايی داوطلبانه ساكنان كمپ اشرف، دولت عراق حفاظت از "امنیت" ساکن کمپ اشرف را پذیرفته است: "25 دسامبر 2011 ـ ملل متحد و دولت عراق امروز يك يادداشت تفاهم (ام اويو) را براي يك راه حل انساندوستانه و مسالمت آميز در مورد وضعيت ساكنان كمپ عراقج ديد (سابقاً اشرف) امضا نمودند. يادداشت تفاهم از سوي ملل متحد توسط نماينده ويژه دبيركل ملل متحد، آقاي مارتين كوبلر و از جانب دولت عراق توسط مشاور امنيت ملي نخست وزير جمهوری عراق، آقای فالح فياض، به امضا رسيد. نماينده ويژه دبيركل كوبلر گفت: «دخالت ملل متحد در اين موضوع صرفاً از يك منظر بشردوستانه ميباشد. ملل متحد بيشترين تلاش خود را به عنوان يك تسهيل كننده بيطرف براي يافتن يك راه حل مسالمت آميز و پايدار براي مسئله ساكنان كمپ به كار بسته است. يادداشت تفاهم به امنيت عراق و تعهدات بين المللي بشردوستانه و حقوق بشري آن احترام ميگذارد و از امنيت و حقوق ساكنان كمپ حفاظت ميكند».

در مورد دولت عراق پیشتر تاکید کرده بودم:"حاکمان فعلی دولت عراق در زمانی که حکومت قبلی عراق هنوز در قدرت بود، اغلب در ایران زندگی کرده و از سوی رژیم جنایتکار حاکم بر ایران مورد پشتیبانی قرار داشتند. آنها در چند سال گذشته آشکارا نشان داده اند که خواهان روابط نزدیک با جمهوری اسلامی می باشند. رهبران جمهوری اسلامی ایران نیز پیوسته در ملاقاتهای رسمی با مقامات عراقی یا در کنفرانس های مطبوعاتی و یا اطلاعیه های خود از حاکمان عراق خواسته اند تا اعضاء و وابستگان به سازمان مجاهدین خلق مستقر در عراق را به ایران مسترد کرده و مانع از هرگونه فعالیت آنان در خاک عراق شوند."

اگرچه در حال حاضر نمی توان سندی دال بر دخالت دولت عراق مبنی بر حمله موشکی به کمپ لیبرتی ارائه نمود، اما انجام چنین حمله ای در روز روشن اگر توسط یا با همکاری نیروهای دولتی عراق انجام نشده باشد، با اغماض و چشم پوشی آنها همراه بوده است. عدم تعقیب و دستگیری مهاجمین، ظن شرکت یا همکاری دولت عراق در این حمله را به شدت تقویت می کند.

کوبلر، نماینده سازمان ملل در توضیح یاداشت تفاهم این سازمان و دولت عراق همچنین گفته بود: «من مايلم برجسته كنم كه دولت منحصراً مسئول سلامت و امنيت ساكنان هم در جريان انتقال آنها و هم در محل جديد تا زماني كه كشور را ترك مي كنند ميباشد.»

ازاین رو دولت عراق باید پاسخ دهد که آیا به واقع توان تضمین امنیت مجاهدین و کمپ لیبرتی را دارد یا نه؟ و اگر ندارد، باید از سازمان ملل و دولت آمریکا، که با آن ها قرارداد تامین حفاظت از مجاهدین را امضاء نمود است، بخواهد که این مسئولیت را به عهده بگیرند.

2- دولت آمریکا: اگرچه از زمانی که دولت آمریکا مسئولیت حفاظت از کمپ اشرف را رسما به دولت عراق واگذار نمود، تلاش  کرد تا پای خود را از آنچه در عراق بر سر مجاهدین می آید بیرون بکشد، اما فشارهای وارد شده به وزارت خارجه باعث شد تا وزیر خارجه وقت، هیلاری کلینتون در جلسه استماع در كميته خارجی كنگره-27 اكتبر 2011-5 آبان 1390- بر مسئولیت خود در تامین حفاظت مجاهدین تاکید نماید: "من شخصاً بسيار متمركز هستم كه مطمئن شويم ما از سلامت ساكنان كمپ حفاظت كنيم. من، وزارتخانه من و  اين دولت به‌ شدت خشونتی را كه منجر به مرگ در اشرف شد محكوم كرديم. ... ما داريم سعي ميكنيم تا جايی‌كه ميی توانيم يك نوع پوشش حفاظتی براي ساكنان را چهار ميخه ارائه كنيم. ما به كميساريای عالی پناهندگان اعمال فشاركرده ايم كه حضور بيشتری داشته باشد. من شخصاً بسيار متمركز هستم كه مطمئن شويم ما از سلامت ساكنان كمپ حفاظت كنيم. من، وزارتخانه من و اين دولت به شدت خشونتی  را كه منجر به مرگ در اشرف شد، محكوم كرديم، مستقل از اينكه اين چگونه رخ داد. ... ما از دولت عراق تضمين كتبی داريم كه باساكنان اشرف به طور انساني برخورد كند، به تعهدات بين المللی خود تا هنگامي كه ساكنان اشرف در عراق هستند پايبند باشد. ما داريم سعی مي كنيم تا جاييكه ميتوانيم يك نوع پوشش حفاظتی براي ساكنين را چهارميخه ارائه كنيم. ما همچنين به كميساريای عالی پناهندگان اعمال فشار كرده ايم كه حضور بيشتری داشته باشد، اقدامات بيشتری بكند و هر تعداد از مشخص كردن استاتوی افراد را كه ميتوانند انجام دهد."

آنگونه که هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت می گوید، دولت آمریکا از دولت عراق "تضمین کتبی" دریافت کرده تا زمانیکه مجاهدین از عراق خارج بشوند، به رفتار انسانی با آنها پای بند بماند. جان کری وزیر خارجه کنونی امریکا نیز روز چهارشنبه (۱۷ آوریل/۲۸ فروردین) در پاسخ به پرسش اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص حمله به کمپ"لیبرتی"، اقامتگاه موقت سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی بغداد، گفت: «ما به‌ شدت درگیر این موضوع هستیم. من عمیقا نگران احتمال تکرار این نوع حمله‌ها هستم.»
(جان کری: دولت ایران در پشت پرده حملهبه کمپ مجاهدین بوده است)

دولت آمریکا هنوز نفوذ قابل توجه ای بر دولت عراق دارد و اگر بخواهد، مکانیزم های مناسب برای وادار کردن دولت عراق به تامین حفاظت از کمپ لیبرتی را می شناسد. دولت آمریکا باید پاسخگو باشد که چرا علیرغم همه فشارهای تاکنونی، دولت عراق بر تعهدات خود به دولت آمریکا بر سر تامین حفاظت از مجاهدین پایبند نیست و اینکه چگونه می توان ازتکرار آن در آینده جلوگیری نمود.   

3-سازمان ملل متحد: اعضای سازمان مجاهدين خلقايران در عراق به عنوان “افراد حفاظت شده” بر  اساس ماده 27 كنوانسيون چهارم ژنو شناخته شده اند. همانگونه که در بالا آمد، مطابق يادداشت تفاهم امضاء شده بین مارتين كوبلرنماینده سازمان ملل متحد با دولت عراق، دولت عراق مسئول تامین حفاظت از مجاهدین و حل و فصل مسائل آنها تا خروج کامل از عراق می باشد.  

سازمان ملل باید پاسخ دهد که حفره های امنیتی در قبال تامین جان مجاهدین خلق را باید در کجا جستجو کرد؟ تا کنون چه تحقیقاتی انجام داده و نتیجه آن چه بوده است. نقش دولت عراق در این حملات یا عدم تامین امنیت لازم مجاهدین مستقر در عراق چیست؟ خود سازمان ملل در این مورد چه مسئولیت هائی دارد و تا کجا در انجام وظایف خود در تامین حفاظت ساکنین لیبرتی کوتاهی داشته و علت آن چیست؟ اگر نقایض سیستماتیکی در تامین امنیت لیبرتی وجود دارد، سازمان ملل چه اقدامی برای تامین امنیت از طریق نیروهای این سازمان انجام داده است؟ چرا با وجود گذشت نزدیک یک سال و نیم از انتقال مجاهدین به لیبرتی، انتقال آنها به کشور یا کشورهای ثالث بسیار به کندی انجام می شود؟ نقش دولت هائی که برای پذیرش مجاهدین همکاری نمی کنند چیست؟ نقش رهبری سازمان مجاهدین در این مورد چیست؟ 

4-رهبری سازمان مجاهدین خلق ایران: رهبری سازمان مجاهدین خلق در توافقات خود با آمریکا و سازمان ملل متحد پذیرفته که نیروهای این سازمان از عراق خارج شوند. انتقال مجاهدین مستقر در کمپ اشرف به لیبرتی یک مرحله برای خروج نیروهای این سازمان از عراق بوده است. رهبری سازمان مجاهدین باید پاسخ دهد علت آن چه که دولت آمریکا آن را عدم مشارکت این سازمان برای خروج از عراق می نامند چیست؛ بیانیه وزارت امور خارجه در مورد نقل مکان ساکنان اردوگاه حریه به آلبانی: "ایالات متحده همچنین بار دیگر مجاهدین خلق (MEK) را به همکاری کامل با کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان (UNHCR) در فرآیند انتقال هرچه سریعتر ساکنان اردوگاه حریه به خارج از عراق فرا می خواند. تجدید اسکان دائمی ساکنان برای حصول اطمینان از ایمنی و امنیت آنها، به ویژه پس از حمله تروریستی نهم فوریه که به کشته شدن هشت نفر انجامید، دارای اهمیت اساسی است. رهبران مجاهدین خلق این مسئولیت را بر عهده دارند که مشارکت کامل و فوری ساکنان را در جلسات مصاحبه و مشاوره، به موجب مقررات کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان تسهیل کنند."

همچنین جان کری روز چهارشنبه (۱۷آوریل/۲۸ فروردین) در پاسخ به پرسش اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص حمله به کمپ "لیبرتی"، اقامتگاه موقت سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی بغداد، گفته است: "ما با کشور آلبانی برای انتقال ۲۵۰ نفر از ساکنان کمپ به این کشور به تواف قرسیدیم، اما خود این افراد از رفتن امتناع ورزیدند. بنابراین ما گرفتار دور باطل شده‌ایم."
(جان کری: دولت ایران در پشت پرده حملهبه کمپ مجاهدین بوده است)

رهبری سازمان مجاهدین باید پاسخ دهد چرا علیرغم پذیرش توافق با سازمان ملل متحد برای خروج نیروهایش از عراق، هنوز خروج مجاهدین از این کشور با مشکل مواجه است؟ موانع اینکار چیست؟ چه اقداماتی برای رفع این موانع انجام داده است. چرا رهبری این سازمان باوجود پذیرش خروج از عراق و انتقال نیروها از کمپ اشرف به لیبرتی، بر بازگشت به کمپ اشرف اصرار می ورزد؟ به چه دلیل بر جابجائی کل نیروها به یک کشور اصرار دارد و چرا در تضاد با مسئولیت خویش در حفظ جان افراد، با جابجائی گروه گروه مجاهدین به کشورهای مختلف مخالفت می ورزد؟

حنیف حیدرنژاد
14.06.2013




کامنت ها در فیسبوک

Commentaires
Chahzad Kiya
طنز تلخ تاريخ است
وقتيكه حاج مهدي سامع چريك پير فدايي كه تا ديروز در تركمن صحرا يكه تازي ميكرد 
وقتيكه تا ديروز در قريه كاپيلون جنگ تن به تن فدايي ها را نظاره گر بود

وقتيكه امروز به بهترين فرزندان ازاديخواه وطن انگ مزدوري ميزند 
وقتيكه ديروزمجاهدين خلق در زير پاي ديكتاتور صدام افسران مغرور ايراني را كه درگير جنگ با ديكتاتور صدام سردار قادسيه در خاك عراق جلوي دوربين صد ها تلويزيون به نمايش مي اورد
وقتيكه دين خواهي و نبرد بر سر تعيين ولايت و امامت به جاي ازاديخواهي و مردم دوستي مي نشيند
وقتيكه امپرياليستها دوستان صميمي ميشوند و يغمايي ها شاعر و نويسنده مزدور وزارت اطلاعات؟
وقتيكه برادري بخاطر روي ماه رهبري اش خاك به چشم خواهرش كه اسير زنداني بوده را مامائك مي خواند؟؟
وقتيكه زني به شوهر سابق و به پدر كنوني فرزندش مارك مزدوري و خيانت ميزند؟؟
وقتيكه كشتي مبارزه مسلحانه در باتلاق ليبرتي به گل نشسته؟ 
كشتار به هر دليلي با هر عنواني البته محكوم است 
مجاهدين مستقر در ليبرتي كه امروز سيبل سه جناح امريكا عراق و ايران شدند دربدترين شرايط ممكن هستند
بايد از انها پشتيباني كرد
Voir la traduction




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر